Jednou z velkých záhad, které prozatÃm nedokážeme rozluÅ¡tit, je to, zda vÅ¡ichni lidé vnÃmajà barvy skuteÄnÄ› stejnÄ›. ZatÃm totiž neexistuje žádný objektivnà test, který by to potvrdil Äi vyvrátil. Nenà tedy divu, že se okolo toho traduje velká spousta nejrůznÄ›jÅ¡Ãch povÄ›r a mýtů. A to nejenom z dneÅ¡nà doby.
Â
OvÅ¡em netýkajà se pouze dneÅ¡nÃch lidÃ. Jednou z rozÅ¡ÃÅ™ených povÄ›stà je i to, že stařà Řekové nedovedli vidÄ›t modrou barvu. Tento pÅ™edpoklad vznikl dÃky Homérovi, který ve svých pÅ™ÃbÄ›zÃch popisoval moÅ™e jako „tmavÄ› vÃnové“. Znamená to tedy, že tehdy modrou barvu neznali? Koneckonců modré je pÅ™eci i nebe.
Â
Â
I tento poznatek pÅ™ispÄ›l k tomu, že jsou nÄ›kteřà lidé pÅ™esvÄ›dÄeni o tom, že barvu nemůžete vidÄ›t, dokud ji neznáte, pÅ™ÃpadnÄ› pojmenujete. Je tento pÅ™edpoklad ale skuteÄnÄ› správný? Když se nad tÃm blÞe zamyslÃme, zjistÃme, že tomu tak být ani nemůže, a to hned z nÄ›kolika důvodů.
Â
V prvnà řadÄ› je tu fakt, že naÅ¡i pÅ™edkové z doby lovců a sbÄ›raÄů by svÄ›t nevidÄ›li vůbec barevnÄ›. To by ale nedávalo žádný smysl, zvláštÄ› když se podÃváme na to, jaké máme složenà oÄÃ. Ty jsou uzpůsobené právÄ› k vidÄ›nà barev.
Â
Â
JednoduÅ¡e Å™eÄeno, oÄnà receptory pÅ™ijÃmajà signály bez ohledu na to, zda onu barvu známe Äi nikoliv. To je také důvod, proÄ jsou nÄ›kteřà lidé barvoslepà – kdyby jen staÄilo o barvÄ› vÄ›dÄ›t, tato oÄnà vada by zkrátka pÅ™estala existovat.
Â
Z toho tedy vycházÃ, že i v antickém Řecku vidÄ›li vÅ¡echny barvy tak, jako my dnes, a to vÄetnÄ› modré. Homérův popis vycházà z tehdejÅ¡Ã barvy vinných hroznů, která byla tmavÄ› modrá, nikoliv z klasického Äerveného vÃna, jak jej známe dnes.
Â
SamozÅ™ejmÄ› nenà pochyb o tom, že mozek má na naÅ¡e tÄ›lo velký vliv. VnÃmánà barev je vÅ¡ak nÄ›co, co je kompletnÄ› mimo naÅ¡i kontrolu. Zde nezáležà na tom, co chceme Äi známe, nýbrž na tom, jaké signály nám z oÄà pÅ™icházÃ.